Plot Far Cry 6 meneruskan trend cerita gelap Ubisoft yang pelik dengan zany

Dihantar pada 2021-07-15
Ciri-ciri
Plot Far Cry 6 meneruskan trend cerita gelap Ubisoft yang pelik dengan zany

2021-07-15



Pendedahan permainan Far Cry 6 menunjukkan bahawa sekali lagi Ubisoft menanamkan nada pelik, gelap tetapi zany yang terkenal dengan permainan ini. Atas sebab tertentu, syarikat itu berpendapat bahawa tidak ada yang mendorong keputusasaan hidup di bawah tiran fasis seperti cat semburan pastel dan batang panas. Oleh itu, walaupun terdapat gambaran yang menarik dari El Presidente, Anton Castillo, Yara yang kejam oleh Giancarlo Esposito, anda boleh mengharapkan detik-detik yang terus menerus seperti senapang tembak CD Macarena untuk menghancurkan ketegangan.

Mengapa setiap permainan Ubisoft mesti dipenuhi dengan percubaan humor yang luar biasa?

Ubisoft telah menerima kritikan kerana menggunakan semula elemen permainan (menara Ubisoft), tetapi sama buruknya dengan mengitar semula elemen plot. Hampir setiap tajuk yang dihasilkannya menggunakan formula "pemberontak plucky against a despot" yang sama. Far Cry, Watch Dogs, Assassin's Creed, dan Ghost Recon akhir-akhir ini berpusat pada beberapa variasi tema ini. Terdapat banyak ruang untuk menceritakan kisah unik dengan plot jenis ini, tetapi tidak kira sama ada permainan ini ditetapkan di Amerika Tengah, San Fransisco, atau London, Ubisoft terus menjauhkan diri dari unsur-unsur gelap dari permainan ini dan menambahkan banyak lelucon di luar tempat dan estetika yang tegang.

Yara, latar Far Cry 6, pada dasarnya adalah "bukan-Cuba", dan walaupun rejim Castillo adalah "fasis" dan bukannya komunis, banyak pada dasarnya sama dengan rakan sejawatnya. Ayah Anton Castillo adalah presiden Yara sehingga revolusi terjadi, dan dia dihukum mati di hadapan anaknya. Setelah itu, ekonomi negara melonjak ke bawah, dan Anton dapat berkuasa dengan menjanjikan kembali ke kemakmuran yang dilihat di bawah kepemimpinan ayahnya. Namun, dia yakin rakyat Yara memerlukan penguasa yang berpakaian besi keranapemberontakan masa lalu mereka.

Jelas sekali, orang-orang Yara tidak terlalu banyak melakukan kerja paksa, dan gerakan penentangan mula memberontak terhadap Castillo dan orang-orang yang setia. Perkara yang cukup memikat, bukan? Baiklah, saya akan menjadi orang pertama yang mengakui bahawa saya bukan pakar dalam sejarah revolusi Amerika Tengah. Namun, Google yang cepat tidak menunjukkan catatan mengenai Dachshund bersenjata di kerusi roda kecil yang berpartisipasi dalam mana-mana dari mereka.

Di tengah-tengah kematian dan pergolakan di Yara, pemain akan mengendalikan Dani Rojas yang revolusioner dan menyerang tentera Castillo. Daripada kisah pedih tentang mengalahkan kemungkinan atas nama kebebasan, Rojas akan MacGuyver bersama jetpack, senjata pelancar CD, dan ransel yang terbuat dari tiub mortar. Selain daripada kemungkinan fizik yang menyedihkan bahawa Dani entah bagaimana dapat bertahan dari ledakan belakang dari mortar ini tanpa kehilangan seluruh bahagian bawah badan mereka, pemain juga harus menelan benda seperti teknikal '57 Chevy dengan senapan mesin kawalan jauh yang dipasang ke atap dan buaya serangan terlatih .

Saya semua bersenang-senang, tetapi bolehkah perang menjadi neraka sekali sahaja? Ini mengatakan bahawa Op Ops: The Line masih dipuji sebagai satu-satunya permainan yang menghadirkan keganasan pertempuran dan nasib penonton yang tidak bersalah yang terperangkap dalam zon perang. Saya tidak pernah mengharapkan Ubisoft berurusan dengan sesuatu yang terlalu memeningkan, tetapi bolehkah kita mendapatkan sesuatu yang sekurang-kurangnya berusaha untuk mengatakan sesuatu? Saya bahkan tidak meminta permainan itu "politik" dengan cara yang memberi komen mengenai peristiwa semasa. Saya hanya berharap bahawa Far Cry 6 akan separa realistik dan mempunyai watak dengan beberapa bentuk yang mendalam dan bukannya bertindak seperti mereka dalam buku komik.

Kejayaan permainan seperti The Last of Us 2 - walaupun "kontroversi" yang meletup di sekelilingnya - menunjukkanbahawa pemain bersedia untuk cerita yang mencabar kepekaan mereka. Dengan memainkannya dengan selamat dengan humor zany, top-the-top, Ubisoft mensia-siakan watak-watak kenangan yang dapat dibuatnya. Lagipun, Joseph Seed dan Anton Castillo tidak benar-benar menakutkan ketika anda memandu dengan trak raksasa atau menendangnya dengan anjing wiener di kerusi roda.